Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 
Εάν η ρόδα της πλατείας Συντάγματος οδήγησε στην παραίτηση του αντιδημάρχου του Δήμου Αθήνας, τι θα έπρεπε να συμβεί για το φιάσκο του αποκλεισμού 300 ατόμων, για 17 ώρες (!) στο δρομολόγιο  Θεσσαλονίκη - Αθήνα, σε βαγόνια χωρίς θέρμανση, νερό και τροφή; Μπορεί η απάντηση να είναι αυτονόητη, όμως, κανείς από τους οκτώ προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους του ομίλου ΟΣΕ (Γ. Αποστολόπουλος, Κ. Πετράκης) και των εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Π. Θεοχάρης, Φ. Τσαλίδης) και ΕΕΣΣΤΥ (Γ. Αντωνιάδης, Γ. Αναγνωστόπουλος) δεν θεωρεί εαυτόν υπεύθυνο.
 
Δεν φταίει κανείς
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού δήλωσε σε ραδιοφωνικό σταθμό ότι "κάποιοι δεν εκτίμησαν σωστά τα καιρικά φαινόμενα". Αυτό οφείλεται στο γεγονός, όπως σημείωσε, ότι "ο οργανισμός δεν είναι ενιαίος αλλά απαξιωμένος, κατακερματισμένος με αποτέλεσμα να υπάρχει κακοδιοίκηση και η μια διοίκηση να κρύβεται πίσω από την άλλη".
 
Επίσης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ανακοίνωσή της ανέφερε ότι τα προβλήματα που υπήρξαν δεν οφείλονται σε δική της υπαιτιότητα, "με την εύρυθμη λειτουργία της υποδοµής να είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα”, δηλαδή της ΕΕΣΣΤΥ. Απέδωσε ακόμη τα προβλήματα στην πολυδιάσπαση του σιδηροδρομικού έργου που συνέβη το διάστημα 2006 - 2010 "από τις προηγούμενες κυβερνήσεις”, οι οποίες "έσπασαν” το σιδηρόδρομο σε επιμέρους εταιρείες.  Όπως και στην αποχώρηση σημαντικού τμήματος διαθέσιμου προσωπικού, στην ανεπάρκεια πόρων και βέβαια στην ισχυρή χιονόπτωση.
 
Ωστόσο, όπως αναφέρουν στους σιδηροδρόμους, οι παραπάνω λόγοι για τους οποίους οι επικεφαλής των σιδηροδρομικών εταιρειών δηλώνουν σήμερα άμοιροι ευθυνών, υπήρχαν και όταν οι οκτώ πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι δέχονταν να αναλάβουν τα ηνία των τριών εταιρειών.
 
Η ΕΔΕ 

 
Ωστόσο, για τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, που διέταξε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες υπάρχουν. 
 
"Ο σχεδιασμός που είχε γίνει για τα κλειδιά (εκεί όπου ο σιδηρόδρομος αλλάζει γραμμή) του σιδηροδρόμου στο παρελθόν είναι χωρίς αντιστάσεις. Δηλαδή όταν έχουμε παγετό παγώνουν. Υπάρχουν κλειδιά που έχουν αντιστάσεις και θερμαίνονται και δεν παγώνουν και λειτουργούν. Ένα θέμα λοιπόν είναι αυτό. Άρα εκεί έχουμε θέματα να δούμε ποιος τα σχεδίασε έτσι και γιατί τα σχεδίασε έτσι. Είναι ένα έργο που είναι σε εξέλιξη για την αντικατάσταση τους” ανέφερε χθες ο Χ.Σπίρτζης σε ραδιοφωνική συνέντευξη.
 
Στον αντίποδα, σε ανακοίνωσή της η ΠΑΣΚ Σιδηροδρομικών, αναφέρει ότι "η κατεπείγουσα ΕΔΕ αποτελεί οικογενειακή τους υπόθεση καθώς όλοι γνωρίζουμε τα αποτελέσματα των κατά καιρών ΕΔΕ”. Και με αφορμή την αναστολή των επιβατικών δρομολογίων, σημειώνει ότι ο σιδηρόδρομος δεν σταμάτησε ποτέ την λειτουργία του ακόμη και στις πιο ακραίες καιρικές συνθήκες.
 
Η πώληση...
 
Σε κάθε περίπτωση, η ακινητοποίηση των τεσσάρων τρένων εντείνει την εικόνα διάλυσης των ελληνικών σιδηροδρόμων.
 
Αυτό όταν η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane προχωρά με ρυθμούς χελώνας, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τον έλεγχο νομιμότητας της σύμβασης πώλησης (είχε εγκρίνει τη συναλλαγή υπό όρους, με τους οποίους το ΤΑΙΠΕΔ δεν συμφώνησε, καταθέτοντας αίτηση ανάκλησης. Για την τελευταία το Ε.Σ. δεν έχει ακόμη αποφασίσει). Ως εκ τούτου, η ιδιωτικοποίηση παραμένει στον αέρα και μένει να φανεί εάν ολοκληρωθεί ή οι Ιταλοί, εν τέλει, αποχωρήσουν.
 
...και η κατάρρευση

 
Ωστόσο, του πρωτοφανούς αποκλεισμού των τρένων, έχει προηγηθεί σειρά μικρότερου βεληνεκούς συμβάντων. Ενδεικτικά, όπως προκύπτει από καταγραφή σε ιστοσελίδα που πρόσκειται στο ΠΑΜΕ σιδηροδρομικών, κατά τις τελευταίες ημέρες:
 
-       Λόγω της διακοπής της κυκλοφορίας λεωφορείων στην εθνική οδό Πατρών Αθηνών λόγω παγετού, επιβάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εγκλωβίστηκαν στο Κιάτο. Κανείς δεν τους ενημέρωσε ότι δεν έχουν μεταβεί λόγω του χιονιού τα λεωφορεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Κιάτο

-       Λόγω των μεταλλακτών εμφανίστηκαν δημιουργήθηκαν καθυστερήσεις στη γραμμή Χαλκίδας και προαστιακού.

-       Συγκρούστηκε αμαξοστοιχία (601) με αυτοκίνητο που βρέθηκε "από το πουθενά” στην γραμμή. Η αμαξοστοιχία αφίχθη με  καθυστέρηση άνω των δύο ωρών στην Θεσ/κη. Και αφού αναχώρησε με προορισμό την Αθήνα εμφάνισε τεχνική βλάβη στη Σίνδο. Αφίχθη στην Αθήνα αντί 05:01 με περισσότερες από 8 ώρες καθυστέρηση.

-       Αμαξοστοιχία (51) συγκρούστηκε  με αυτοκίνητο μετά τη Σίνδο. Έτσι, εγκλωβίστηκε και αφίχθη με πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην Αθήνα.

-       Οι αμαξοστοιχίες 59,1510, 58, 60, 885, 61,600, 601,51 λόγω διαφόρων βλαβών καθυστέρησαν να αφιχθούν στον προορισμό τους από δύο έως και 5 ώρες

-       Το τοπικό δρομολόγιο   από   Έδεσσα (3744 -ΜΑΝ) εκτροχιάστηκε (η αιτία είναι άγνωστη) στις αλλαγές τροχιάς στο σταθμό ΤΧ5, καθώς εισερχόταν στον επιβατικό σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
 
dimitris.delevegos@capital.gr